פרק מספר 17 מסדרה המתארת את הקמת Transition Town הראשונה בישראל בעיר גבעת שמואל, שמטרתה – 'בניית קהילה בעלת עמידות לאתגרים של שיא תפוקת הנפט, שינוי האקלים ובטחון האנרגיה'.

כל הכתוב הוא פרי דמיון, הקשר בין הכתוב לדמויות אמיתיות מקרי בהחלט.

שישי 26 בפברואר 2010
משיחות מזדמנות בבניין מסתמן שעברנו את שפעת החזירים.

שבת 27 בפברואר 2010
7:25 300 איש קיפחו את חייהם בטביעת 3 סירות רעועות מול חופי לוב. רק 23 איש ניצלו.
אחרון הניצולים החיים נמשה ממי הים. הניצול בשם אידריס, יליד צ'אד הגיע ללוב אחרי מסע של מספר שבועות, תקוותו הייתה להגיע לאי למפדוזה באיטליה בכדי למצוא עבודה.
10:00 בראיון לרשת הטלביזיה BBC סיפר אידריס על המסע הארוך, והתקוות שנגוזו. לשאלת הכתב לגבי המצב בצ'אד סיפר אדריס על בצורות מתמשכות, סופות אבק ויבולים חקלאיים זעומים. אדריס המשיך בנאום נזעם על מנהיגי העולם שסירבו להגיע להסכמה בועידת קופנהגן לפני מספר חודשים תוך שהם משאירים את יבשת אפריקה לדמם למוות. הכתב עמד חסר אונים מול הנאום קורע הלב של אידריס.
התקרית אינה שונה מתקריות אחרות שקרו בשנים האחרונות. השוני הפעם הוא בתובנה של אוכלוסיות גדלות והולכות בעולם השלישי שהן הקורבנות של אי ההסכמה לגבי הדרך למניעת התחממות כדור הארץ.
יותר ויותר מומחים חוששים שאותם המונים נזעמים יתקוממו אל מול אוזלת היד של המנהיגים.

שלישי 2 במרץ 2010
21:40 התסכול מהפרישה של דלית והתקרית עם בעלה עומרי לא נותן לי מנוח. בכדי לחפש סיוע קפצתי לאורן. ספרתי לאורן על פרטי הפגישה עם עומרי, על החלום ההזוי שהיה לי בעקבותיה. גוללתי בפניו את ההרגשה שלי שהכלכלנים שייכים לסוג של דת.
אורן: "אני מסכים איתך שיש יסודות של אמונה דתית אצל הכלכלנים, ולמעשה רוב הציבור חולק את אותה אמונה. אבל הייתי רוצה שתבחן האם אנשי הסביבה אינם שייכים גם הם לסוג של דת, 'הדת הירוקה' ניתן לקרוא לה"
חיפשתי נחמה אצל אורן, ומצאתי בקורת נגדית. עצרתי למחשבה כדקה או שתיים.
אמיר: "תראה, יש משהו במה שאתה אומר, יש סממנים של דת אצל הירוקים"
אורן כבחור דתי שמח על 'החברותא' שהזדמנה לו, ועוד בנושא שאף אחד לא מדבר עליו. המשכנו לדון בשתי הדתות, במאפיינים שלהן, ולאחר כשעה הגענו לסיכום הבא של שתי הדתות.

עקרי האמונה בדת הצמיחה (מה שקודם הוגדר כדת הכלכלנים)
מטרת העל היא צמיחה, אין גבולות לצמיחה, והיא יכולה להמשך לעד.
צמיחה היא רצויה, אפשרית והכרחית למען השגשוג של המין האנושי וככל שהצמיחה תגדל כן ייטב, אסור לשים סייגים על הצמיחה.
האדם הוא יצור מופלא שמסוגל לגבור על כל מכשול.
כל גורם המעקב את הצמיחה יוסר על ידי שילוב של כוחות השוק, מדע וטכנולוגיה.
האושר של האדם יגדל ככל שיגדיל את צריכת המוצרים והשירותים.

עיקרי האמונה בדת הירוקה (או דת אנשי הסביבה)
קיימים גבולות לצמיחה. לא ניתן לקיים צמיחה אינסופית בעולם סופי. הצמיחה תוגבל על ידי מחסור במשאבים, או כצעד יזום בכדי להקטין את ההשפעה על הסביבה.
כוחות השוק, מדע וטכנולוגיה אינם יכולים לפתור כל בעיה.
המין האנושי אינו יכול להתמודד עם כל בעיה, ואינו יכול לשקם כל נזק שיגרם לסביבה הטבעית.
האדם צריך תנאי קיום בסיסיים, אך מעבר לסף מסוים צריכה נוספת לא תגדיל את האושר.

אמיר: "מדהים, אף פעם לא קלטתי עד כמה מדובר בשתי דתות שונות וסותרות כל כך זו את זו. אז מה עושים, אין שום סיכוי לפשרה?"
אורן: "קודם כל, כמו בכל דת יש מתונים ויש קיצוניים. בין שני קיצוניים מדתות שונות לא ניתן לקיים שום דיאלוג, אבל אם מדובר במתונים יחסית אזי כן ניתן. תראה אותנו, אני דתי ואתה חילוני, אנחנו לא מסכימים בכל דבר, אבל בכל זאת יכולים לשבת ביחד ולדבר בצורה תרבותית"
אמיר: "נזכרתי ב'צו פיוס', הם מנסים לגשר בין חילוניים לדתיים. אתה מכיר אותם?"
אורן: "הא, הם נהדרים. הם שותפים בפרויקט שנקרא 'נפגשים בשביל ישראל', יצא לי לטייל איתם פעמיים, וזה באמת פורמט שעוזר למצוא שפה משותפת, ממש לא כמו כל תוכניות הפופוליטיקה שרק צועקים ולא מקשיבים"
אמיר: "מה אתה אומר על העתקת הפורמט של 'צו פיוס' לגישור בין אנשי דת הצמיחה לדת הירוקה?"
אורן: "מעניין, לא בטוח שכל אחד יצליח בכלל להבין במה מדובר, אבל שווה לנסות. אתה רוצה לנסות לקיים 'צו פיוס' בינך לבין עומרי?"
אמיר: "לא אכפת לי לנסות"
אורן: "טוב, אז תשאיר לי לארגן מפגש כזה. אני אבקש מאורנה שתנחה ותביא את הקישורים שלה כעובדת סוציאלית"
אמיר: "סגרנו. יאללה, ממש מאוחר. היה לי כיף לדבר איתך. לילה טוב"
נפרדתי מאורן. לפני השינה הרהרתי בשאלה האם אנחנו מיישמים פה רעיון פורץ דרך?

שני 16 במרץ 2010
הגיע הזמן לחדש את פגישות הקבוצה בהרכבה החדש.
20:30 התכנסנו אצלי בדירה. הגיעו – משה, אורנה, עמית ואורן.
אמיר: "ערב טוב. אני מבקש לברך את עמית על הצטרפותו לקבוצה. למי שלא מכיר את עמית, עמית הוא פעיל בתנועה הסביבתית, יכול להיות שאתם זוכרים אותו עומד לפני הבחירות בקניון עם חולצה שיש לה הדפס של תינוק ומחלק כרטיסי ביקור של התנועה. לעמית יש ילד בכיתה של אלעד שלי, הבת של אורנה והבן של משה. מכיוון שעמית חילוני, נוצר כאן שינוי זמני ביחס של דתיים-חילוניים אך אני בטוח שאורן ייצג את הצד הדתי בצורה טובה"
שלחתי מבעוד מועד חומר קריאה לעמית, כך שלא היה צורך לחזור על כל ההסברים לגבי התנועה שלנו.
עמית: "שלום לכולם, עברתי על החומר שאמיר שלח לי, וקראתי עוד חומר על Transition באנגליה. יש לי המון הערכה למה שעשיתם עד עכשיו, אבל המציאות מחייבת אותנו 'לתת גז' בהתקדמות שלנו. חשבתי על רעיונות נוספים שניתן לממש. נוריד חלק מהחומה בין שני הבניינים שלנו, ונקים בפינה שלוש ערימות קומפוסט, ככה נוכל להפחית את כמות הזבל שאנחנו מייצרים ולדשן את הצמחים בשתי החצרות. אנחנו יכולים לשתול עוד עצי פרי בחצרות תוך כמובן המגבלה שהגינה שלנו היא מעל חניון. אני מציע שנפנה לעירייה שתקצה שטח לגינה קהילתית, ונוכל להתחיל לגדל ירקות אורגניים"
משה: "עמית, שים ברקס לרגע, זה על הכיפק שאתה רץ קדימה, אך צריך לזכור שאנחנו בבניין משותף, וצריך הסכמה של הדיירים"
מספרים על משה דיין שנהג להגיד משהו כמו 'עדיפים סוסי פרא שיש לרסן אותם על פני סוסים עצלים שיש לדרבן אותם', אז קבלנו כאן 'סוס פרא'.
המשכנו את הדיון ברעיונות של עמית והתמקדנו בשאלה כיצד לפעול בחוכמה כנגד ההתנגדויות שצפויות לכל הרעיונות של עמית.
אמיר: "טוב, אז לאחר הפסקה לא קצרה, חזרנו לפעילות 'בפול גז', כולי תקווה שעלינו על דרך חדשה. נמשיך לפעול בקבוצות קטנות מחוץ לפגישות של כל הקבוצה. לילה טוב לכולם"

האם תערך פגישת 'צו פיוס'? האם הרעיונות של עמית יתקבלו? על כך בפרק 18